czwartek, 9 marca 2017

osiemset sześć tysięcy złotych

Zadzwoniłem. 806000 zł. Taka jest cena mieszkania, na którego balkonie wywieszono baner. Pan, z którym rozmawiałem przez telefon powiedział mi, że w jednej z dwóch łazienek jest nie wanna, ale rodzaj małego baseniku... Chyba się nie skuszę, zresztą moje mieszkanie też jest w budynku z tego samego okresu. Kamienica pod numerem 56 to jeden z wielu na alei Kościuszki przykładów modernizmu. Budynek jest przykładem stosowania w architekturze międzywojennej stylistyki okrętowej. Dowiedziałem się o tym czytając artykuł pt. "Modernizm w Gdyni – modernizm w Łodzi. W poszukiwaniu odniesień stylistycznych w architekturze ". W tej kamienicy stylistyka okrętowa jest reprezentowana skromnie, przez okno typu termometr doświetlające klatkę schodową. Projekt kamienicy, jak przeczytałem, sporządzony został przez Witolda Szereszewskiego dla Dawida i Lajby Klajmanów i przedstawiony w Urzędzie Miasta do zatwierdzenia w 1936 roku. Bracia Klajmanowie byli właścicielami Fabryki Wyrobów Włókienniczych, której siedziba mieściła się w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 54. Klajmanowie na początku 1939 roku wystąpili o zatwierdzenie zakończenia robót budowlanych. Pewnie rok później znaleźli się w Gettcie Litzmannstadt.

al. Kościuszki 56, z cyklu 12.000 kamienic, Łódź, 2017

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz